SHILOH - MASHIACH
Andre Widodo
© Talmid Ha'Mashiach - Meshichim Ha'Yehudim
Shalom,
Di dalam Kejadian 49:10 kita menemukan kata Ibrani "[שִׁילֹה - SHILOH]".
Kejadian 49:10
TONGKAT KERAJAAN [שָׁ֫בֶט - SHEVET] tidak akan beranjak dari Yehuda ataupun lambang pemerintahan dari antara kakinya, sampai DIA [שִׁילֹה - SHILOH] datang yang berhak atasnya, maka kepadanya akan takluk bangsa-bangsa.
Genesis 49:10 - Complete Jewish Bible (CJB)
The SCEPTER [שָׁ֫בֶט - SHEVET] will not pass from Y’hudah, nor the ruler’s staff from between his legs, until HE [שִׁילֹה - SHILOH] comes to whom [obedience] belongs; [a] and it is he whom the peoples will obey.
Footnotes:
Genesis 49:10 or: until SHILOH comes.
Bereshis 49:10 - Orthodox Jewish Bible (OJB)
The SHEVET (SCEPTRE) shall not depart from Yehudah, nor a Mekhokek (Lawgiver) from between his raglayim, until SHILOH come; and unto him shall be the obedience of the amim (peoples, nations).
Genesis 49:10 - King James Version (KJV)
The SCEPTRE shall not depart from Judah, nor a lawgiver from between his feet, until SHILOH come; and unto him shall the gathering of the people be.
Siapakah "SHILOH" ini?
Berdasarkan tradisi para rabbi di dalam Judaisme dijelaskan bahwa "SHILOH" adalah "MASHIACH". Hal ini dijelaskan di dalam Talmud Babilonia, Traktat Sanhedrin 98b:26-31[1]. Berikut adalah kutipannya:
"R. Johanan said: For the sake of the Messiah. What is HIS [the MESSIAH's] name? — The School of R. Shila said: His name is SHILOH, for it is written, until SHILOH come.26 The School of R. Yannai said: His name is YINNON, for it is written, His name shall endure for ever:27 e'er the sun was, his name is YINNON.28 The School of R. Haninah maintained: His name is HANINAH, as it is written, Where I will not give you HANINAH.29 Others say: His name is MENAHEM the son of Hezekiah, for it is written, Because MENAHEM ['the COMFORTER'], that would relieve my soul, is far.30 The Rabbis said: His name is 'the LEPER SCHOLAR,' as it is written, Surely he hath borne our griefs, and carried our sorrows: yet we did esteem him a leper, smitten of God, and afflicted.31"
Berdasarkan penjelasan para rabbi di dalam Judaisme, salah satu nama MASHIACH adalah "SHILOH", karena ada tertulis di dalam Kejadian 49:10:
Kejadian 49:10
TONGKAT KERAJAAN [שָׁ֫בֶט - SHEVET] tidak akan beranjak dari Yehuda ataupun lambang pemerintahan dari antara kakinya, sampai DIA [שִׁילֹה - SHILOH - MASHIACH] datang yang berhak atasnya, maka kepadanya akan takluk bangsa-bangsa.
Kata [שָׁ֫בֶט - SHEVET] di dalam Kejadian 49:10 diterjemahkan sebagai TONGKAT KERAJAAN. Kata ini equivalen dengan kata Ibrani [שָׁפַט - SHOFET], yang artinya adalah HAKIM.
Selain itu, yang paling SIGNIFIKAN dari Talmud Babilonia, Traktat Sanhedrin 98b adalah disebutkan juga bahwa nama MASHIACH adalah "LEPER SCHOLAR", yaitu "seorang KUSTA", yang di dalam Sanhedrin 98b kita dapat melihat kutipan dari Yesaya 53:4-5.
Isaiah 53:4-5 - King James Version (KJV)
Surely he hath borne our griefs, and carried our sorrows: yet we did esteem him stricken, smitten of God, and afflicted. But he was wounded for our transgressions, he was bruised for our iniquities: the chastisement of our peace was upon him; and with his stripes we are healed.
Rabbi Itzchak Shapira di dalam bukunya "The Return of the Kosher Pig" menjelaskan: "It is significant that the sages of the Talmud not only identify SHILO as the Messiah, but they also identify him as the one who will be called "a leper" who will suffer and ultimately die for the sins of Israel [2]."
Selain itu dari Talmud Babilonia, Traktat Sanhedrin 98b juga dijelaskan bahwa nama lain dari MASHIACH adalah MENAHEM [the COMFORTER]. Mengapa? Karena MASHIACH akan membawa "SHALOM" kepada kita dan menghapuskan segala dosa-dosa kita.
Unik-nya di dalam Yesaya 51:12, malah dikatakan bahwa hanya Ha'Shem sajalah yang menyandang gelar COMFORTER bagi umat-nya.
Isaiah 51:12 - King James Version (KJV)
I, even I, am he that COMFORTETH you: who art thou, that thou shouldest be afraid of a man that shall die, and of the son of man which shall be made as grass;
Isaiah 51:12 - Jewish Publication Society (JPS)
I, even I, am he that COMFORTETH you: who art thou, that thou shouldest be afraid of a man that shall die, and of the son of man which shall be made as grass;
Tetapi berdasarkan tradisi di dalam Talmud dikatakan bahwa MASHIACH adalah COMFORTER. Apakah artinya MASHIACH merupakan manifestasi dari Ha'Shem yang membawa kemuliaan Ha'Shem?
Kata Ibrani "ANOCHI, ANOCHI" (AKULAH, AKULAH) di dalam Yesaya 51:12 memberikan penekanan bahwa hanya Ha'SHem sendiri-lah yang akan menjadi COMFORTER [MENAHEM] bagi umat-Nya.
Lalu bagaimana mungkin di dalam Talmud malah dikatakan bahwa MASHIACH adalah COMFORTER itu sendiri?
Rekonsiliasi dari hal ini tidak ada yang lain selain dari pada menerima bahwa MASHIACH merupakan EIN-SOF dari Ha'Shem itu sendiri. MASHIACH adalah manifestasi dari Ha'Shem itu sendiri.
Bibliography:
[1] http://www.come-and-hear.com/sanhedrin/sanhedrin_98.html
[2] The Return of the Kosher Pig halaman 181.
Andre Widodo
© Talmid Ha'Mashiach - Meshichim Ha'Yehudim
Shalom,
Di dalam Kejadian 49:10 kita menemukan kata Ibrani "[שִׁילֹה - SHILOH]".
Kejadian 49:10
TONGKAT KERAJAAN [שָׁ֫בֶט - SHEVET] tidak akan beranjak dari Yehuda ataupun lambang pemerintahan dari antara kakinya, sampai DIA [שִׁילֹה - SHILOH] datang yang berhak atasnya, maka kepadanya akan takluk bangsa-bangsa.
Genesis 49:10 - Complete Jewish Bible (CJB)
The SCEPTER [שָׁ֫בֶט - SHEVET] will not pass from Y’hudah, nor the ruler’s staff from between his legs, until HE [שִׁילֹה - SHILOH] comes to whom [obedience] belongs; [a] and it is he whom the peoples will obey.
Footnotes:
Genesis 49:10 or: until SHILOH comes.
Bereshis 49:10 - Orthodox Jewish Bible (OJB)
The SHEVET (SCEPTRE) shall not depart from Yehudah, nor a Mekhokek (Lawgiver) from between his raglayim, until SHILOH come; and unto him shall be the obedience of the amim (peoples, nations).
Genesis 49:10 - King James Version (KJV)
The SCEPTRE shall not depart from Judah, nor a lawgiver from between his feet, until SHILOH come; and unto him shall the gathering of the people be.
Siapakah "SHILOH" ini?
Berdasarkan tradisi para rabbi di dalam Judaisme dijelaskan bahwa "SHILOH" adalah "MASHIACH". Hal ini dijelaskan di dalam Talmud Babilonia, Traktat Sanhedrin 98b:26-31[1]. Berikut adalah kutipannya:
"R. Johanan said: For the sake of the Messiah. What is HIS [the MESSIAH's] name? — The School of R. Shila said: His name is SHILOH, for it is written, until SHILOH come.26 The School of R. Yannai said: His name is YINNON, for it is written, His name shall endure for ever:27 e'er the sun was, his name is YINNON.28 The School of R. Haninah maintained: His name is HANINAH, as it is written, Where I will not give you HANINAH.29 Others say: His name is MENAHEM the son of Hezekiah, for it is written, Because MENAHEM ['the COMFORTER'], that would relieve my soul, is far.30 The Rabbis said: His name is 'the LEPER SCHOLAR,' as it is written, Surely he hath borne our griefs, and carried our sorrows: yet we did esteem him a leper, smitten of God, and afflicted.31"
Berdasarkan penjelasan para rabbi di dalam Judaisme, salah satu nama MASHIACH adalah "SHILOH", karena ada tertulis di dalam Kejadian 49:10:
Kejadian 49:10
TONGKAT KERAJAAN [שָׁ֫בֶט - SHEVET] tidak akan beranjak dari Yehuda ataupun lambang pemerintahan dari antara kakinya, sampai DIA [שִׁילֹה - SHILOH - MASHIACH] datang yang berhak atasnya, maka kepadanya akan takluk bangsa-bangsa.
Kata [שָׁ֫בֶט - SHEVET] di dalam Kejadian 49:10 diterjemahkan sebagai TONGKAT KERAJAAN. Kata ini equivalen dengan kata Ibrani [שָׁפַט - SHOFET], yang artinya adalah HAKIM.
Selain itu, yang paling SIGNIFIKAN dari Talmud Babilonia, Traktat Sanhedrin 98b adalah disebutkan juga bahwa nama MASHIACH adalah "LEPER SCHOLAR", yaitu "seorang KUSTA", yang di dalam Sanhedrin 98b kita dapat melihat kutipan dari Yesaya 53:4-5.
Isaiah 53:4-5 - King James Version (KJV)
Surely he hath borne our griefs, and carried our sorrows: yet we did esteem him stricken, smitten of God, and afflicted. But he was wounded for our transgressions, he was bruised for our iniquities: the chastisement of our peace was upon him; and with his stripes we are healed.
Rabbi Itzchak Shapira di dalam bukunya "The Return of the Kosher Pig" menjelaskan: "It is significant that the sages of the Talmud not only identify SHILO as the Messiah, but they also identify him as the one who will be called "a leper" who will suffer and ultimately die for the sins of Israel [2]."
Selain itu dari Talmud Babilonia, Traktat Sanhedrin 98b juga dijelaskan bahwa nama lain dari MASHIACH adalah MENAHEM [the COMFORTER]. Mengapa? Karena MASHIACH akan membawa "SHALOM" kepada kita dan menghapuskan segala dosa-dosa kita.
Unik-nya di dalam Yesaya 51:12, malah dikatakan bahwa hanya Ha'Shem sajalah yang menyandang gelar COMFORTER bagi umat-nya.
Isaiah 51:12 - King James Version (KJV)
I, even I, am he that COMFORTETH you: who art thou, that thou shouldest be afraid of a man that shall die, and of the son of man which shall be made as grass;
Isaiah 51:12 - Jewish Publication Society (JPS)
I, even I, am he that COMFORTETH you: who art thou, that thou shouldest be afraid of a man that shall die, and of the son of man which shall be made as grass;
Tetapi berdasarkan tradisi di dalam Talmud dikatakan bahwa MASHIACH adalah COMFORTER. Apakah artinya MASHIACH merupakan manifestasi dari Ha'Shem yang membawa kemuliaan Ha'Shem?
Kata Ibrani "ANOCHI, ANOCHI" (AKULAH, AKULAH) di dalam Yesaya 51:12 memberikan penekanan bahwa hanya Ha'SHem sendiri-lah yang akan menjadi COMFORTER [MENAHEM] bagi umat-Nya.
Lalu bagaimana mungkin di dalam Talmud malah dikatakan bahwa MASHIACH adalah COMFORTER itu sendiri?
Rekonsiliasi dari hal ini tidak ada yang lain selain dari pada menerima bahwa MASHIACH merupakan EIN-SOF dari Ha'Shem itu sendiri. MASHIACH adalah manifestasi dari Ha'Shem itu sendiri.
Bibliography:
[1] http://www.come-and-hear.com/sanhedrin/sanhedrin_98.html
[2] The Return of the Kosher Pig halaman 181.
No comments:
Post a Comment